درمان خانگی افتادگی مثانه با ورزش

درمان-افتادگی-مثانه-با-ورزش

افتادگی مثانه مشکلی است که در بیشتر زنان شایع است و احتمال بروز آن در مردان بسیار کم است. زنان به علت وجود کانال زایمان مستعد ضعیف شدن عضلات کف لگن هستند. افتادگی مثانه در زنانی که تجربه زایمان طبیعی داشته‌اند بیشتر است. اما با این حال در بعضی از زنان دیگر هم به دلیل عوامل ژنتیکی و سبک زندگی ممکن است اتفاق بیفتد. در مواردی که افتادگی شدید است، جراحی توصیه می‌شود. اما به غیر از این مورد، درمان خانگی افتادگی مثانه با ورزش هم یکی از روش های موثر برای کاهش علائم این عارضه است. در این مطلب می‌خواهیم به ورزش هایی بپردازیم که تا حدودی زیادی در درمان افتادگی مثانه موثر هستند.
در ادامه مقاله با ما همراه باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت افتادگی مثانه

عوامل مختلفی باعث ایجاد افتادگی مثانه می‌شوند:

زایمان طبیعی و بارداری: متداول ترین علت افتادگی مثانه، زایمان طبیعی است. زایمان طبیعی باعث ایجاد فشار بر بافت‌ها و عضلات واژن می‌شود.

اعمال فشار بر مثانه: بلند کردن اجسام سنگین، داشتن یک بیماری طولانی مدت که با سرفه همراه باشد و یا حتی زور زدن، ممکن است باعث آسیب دیدگی عضلات کف لگن شود.

سابقه جراحی در ناحیه لگن: انجام جراحی‌هایی مانند هیسترکتومی می‌توانند باعث شل شدن عضلات لگن و افتادگی مثانه شوند.(با روش های جراحی هیسترکتومی و عوارض آن آشنا شوید.)

یائسگی

بعضی از بیماری های مختلف مانند بیماری مزمن انسدادی ریه

چاقی و اضافه وزن

وزنه برداری و تمرینات سنگین بدنسازی

علت افتادگی مثانه

علائم افتادگی مثانه

اولین چیزی که زنان در زمان افتادگی مثانه متوجه آن می‌شوند، احساس فشار در واژن یا مثانه است. با این حال بعضی از علائم افتادگی مثانه عبارتند از:

• احساس درد و ناراحتی در ناحیه لگن
  • دشواری در ادرار کردن
  • دخول دردناک
  • عفونت مثانه به صورت مکرر
  • بیرون زدن بافت از واژن و تورم قابل لمس
  • کمر درد
  • بی اختیاری ادرار در هنگام برقراری رابطه جنسی

درمان های افتادگی مثانه بدون جراحی

اگر افتادگی مثانه از نوع خفیف باشد، با بعضی از راهکارهای خانگی و تمرینات ورزشی به راحتی قابل درمان است. بعضی از درمان های افتادگی مثانه بدون جراحی عبارتند از:

کم کردن وزن

عدم مصرف دخانیات

درمان یبوست (مصرف کافی مایعات در طول روز و رژیم غذایی پر فیبر می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند.)

درمان افتادگی مثانه با ورزش کگل و اصلاح فعالیت بدنی (تمرینات کگل از تمرینات موثر برای درمان افتادگی مثانه هستند.)

استفاده از پساری های واژینال: پساری‌ها در داخل واژن قرار داده می‌شوند تا مثانه را در جای خود نگه دارند. برای جلوگیری از بروز عفونت واژن، لازم است پساری ها در فواصل زمانی مناسب بیرون آورده و تمیز شوند.

درمان جایگزین استروژن: استروژن به تقویت و حفظ عضلات واژن کمک می‌کند. این روش درمانی ممکن است برای بسیاری از زنان مبتلا به افتادگی مثانه مفید باشد.

درمان خانگی افتادگی مثانه با ورزش

افتادگی مثانه و رحم در بسیاری از موارد با ورزش‌های مناسب قابل درمان است. بعضی از ورزش هایی که برای تقویت عضلات کف لگن و درمان افتادگی مثانه تجویز می‌شود، در ادامه آورده شده است:

حرکت پل

این تمرین ورزشی علاوه بر تقویت عضلات باسن، به تقویت عضلات لگن کمک می‌کند. برای انجام این حرکت به صورت زیر عمل کنید:

۱- به پشت روی زمین دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید.

۲- پای خود را به عرض شانه باز کنید. دقت کنید که کف پای شما باید روی زمین قرار بگیرد.

۳- دست های خود را به صورت صاف کنار بدن خود قرار دهید به نحوی که کف دست شما روی زمین قرار بگیرد.

۴- عضلات کف لگن و باسن خود را منقبض کنید و سپس به آرامی باسن خود را از زمین بلند کنید.

۵- ۳ تا ۸ ثانیه در همین حال بمانید. سپس عضلات کف لگن و باسن خود را منقبض کنید و باسن را پایین بیاورید.

۶- کمی استراحت کنید سپس دوباره این حرکت را تکرار کنید.

درمان خانگی افتادگی مثانه با حرکت پل

بیشتر بخوانید: پرولاپس رحم و مثانه؛ از سیر تا پیاز

تمرین کگل

تمرین کگل باعث تقویت عضلات کف می‌شود. طی انجام این تمرینات، انقباض و شل کردن بخشی از عضلات کف لگن صورت می‌گیرد که به عضلات کگل معروف شده‌اند. برای اینکه متوجه شوید که باید روی کدام عضلات کار کنید، کافیست یکبار در زمان ادرار کردن، جریان ادرار خود را متوقف کنید. عضلاتی که باعث توقف جریان ادرار می‌شوند، همان عضلاتی است که باید تقویت شوند. برای انجام تمرین کگل، این مراحل را دنبال کنید:

۱- قبل از انجام تمرینات حتما مثانه خود را خالی کنید.

۲- تمرینات را در حالت نشسته و یا خوابیده می‌توانید انجام دهید.

۳- عضلات کف لگن خود را شل کنید به صورتی که انگار می‌خواهید ادرار کنید.

۴- سپس عضلات لگنی خود را به آرامی به سمت داخل و بالا بکشید.

۵- عضلات را در حالت انقباض به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و سپس رها کرده و ۵ ثانیه استراحت کنید.

۶- سعی کنید این تمرین را ۱۰ بار انجام دهید.

درمان خانگی افتادگی مثانه با تمرین کگل

تمرین اسکات

برای انجام تمرین اسکات مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- در حالت ایستاده قرار بگیرید و پاها را به عرض شانه باز کنید. نوک انگشتان پای شما باید به سمت بیرون هدایت شود.

۲- برای انجام این تمرین حالت طبیعی کمر شما باید حفظ شود. ستون فقرات خود را در حالت خنثی قرار دهید و کمر خود را خم نکنید.

۳- بازوهایتان را به صورت صاف به سمت جلوی بدن خود بکشید به صورتی که کف دستان شما رو به پایین باشد.

۴- وزن خود را به صورت متعادل به پاشنه و سینه پای خود منتقل کنید.

۵- ران خود را به سمت عقب هدایت کنید به صورتی که زانوهای شما خم شود.

۶- قفسه سینه و شانه را به سمت بالا بکشید و کمر خود را صاف نگه دارید.

۷- سعی کنید بدن خود را به سمت عقب بکشید و وزن خود را به پاشنه پا منتقل کنید.

۸- این حرکت را چندین بار در روز انجام دهید.

حرکت اسکات برای افتادگی مثانه

تمرین اسپلیت تیبل تاپ

برای انجام این تمرین مراحل زیر را انجام دهید:

۱- در حالت خوابیده و در حالی که کمرتان روی زمین است، هر دو مفصل ران و زانو را ۹۰ درجه خم کنید، طوری که ران ها عمود بر زمین و ساق ها موازی زمین شود.

۲- پاهای خود را بهم بچسبانید.

۳- سپس به آرامی پاهای خود را از هم جدا کنید. تا جایی که احساس راحتی داشته باشید و زانوهای شما به طرفین خم شود

۴- به آرامی پاها را به حالت اولیه برگردانید و ۱۰ الی ۱۵ بار برای هر ست این تمرین را تکرار کنید.

درمان خانگی افتادگی مثانه با تمرین اسپلیت تیبل تاپ

تمرین سگ پرنده

این تمرین عضلات کف لگن را درگیر می‌کند و نیازمند حرکت دادن کل بدن است. برای انجام تمرین سگ پرنده به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:

۱- در حالی کمرتان صاف است و گردن شما خم نشده، مطابق شکل زیر زانوها و کف دستان را روی زمین قرار دهید.

۲- به طور همزمان دست راست و پای چپ خود را صاف کنید و بالا ببرید.

۳- حدود ۲ ثانیه در همین وضعیت بمانید.

۴- دست و پای خود را به حالت اولیه برگردانید و همین حرکت را برای دست چپ و پای راست انجام دهید.

۵- بهتر است ۱۰ دور و ۳ ست این حرکت را تکرار کنید.

درمان خانگی افتادگی مثانه با تمرین سگ پرنده

مزایای تمرینات ورزشی عضلات کف لگن

همان طور که گفته شد، انجام دادن تمرینات ورزشی مخصوص کف لگن باعث تقویت این عضلات می‌شود و تا حدود زیادی افتادگی مثانه خفیف را درمان می‌کند. به غیر از تقویت عضلات لگن، انجام تمرینات ورزشی می‌تواند مزایای زیر را برای زنان به همراه داشته باشد:

• بهبود سریع بدن پس از زایمان
  • کاهش دردها و گرفتگی‌های عضلانی در دوران بارداری
  • افزایش رضایت جنسی و ارگاسم (تمرین کگل و دیگر ورزش های عضلات کف لگن برای درمان واژینیسموس و مشکل رابطه جنسی دردناک موثر است.)
  • افزایش اعتماد به نفس در زنان و بهبود کیفیت زندگی آنان
  • کاهش بی اختیاری ادرار و بهبود عملکرد روده و مثانه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

افتادگی مثانه معمولا با افتادگی سایر ارگان‌های داخل لگن همراه است. ارگان‌هایی که دچار افتادگی شده‌اند، اغلب به مرور زمان بدتر می‌شوند و نمی‌توانند خود به خود درمان شوند. بنابراین اگر هر کدام از علائم افتادگی مثانه را دارید و با انجام تمرینات ورزشی وضعیت شما شدیدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

اگر تمرینات ورزشی عضلات لگن به طور منظم انجام شود تا حدود زیادی افتادگی مثانه را درمان خواهند کرد. بعضی از خانمها از این تمرینات ورزشی نتایج خیلی خوبی می‌گیرند، در حالی که در بعضی دیگر، این تمرینات به پیشگیری از بدتر شدن علائم کمک می‌کند. اگر افتادگی مثانه شما از نوع خفیف است تمرینات گفته شده به شما کمک زیادی خواهد کرد. اما اگر از نوع شدید باشد، شاید آخرین مرحله برای شما جراحی افتادگی مثانه باشد.

اگر سوال یا ابهامی در مورد این مقاله دارید می توانید آن را زیر همین مقاله و در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

۴.۴/۵ - (۶۴ امتیاز)