عوارض پرینورافی

عوارض-پرینورافی

پرینورافی نوعی روش جراحی برای بازسازی دهانه واژن و ناحیه پرینه به دلایل زیبایی و پزشکی است و در اصل برای تنگ کردن ناحیه تناسلی به کار می رود. پرینه بین واژن و مقعد واقع شده است و در بردارنده عضلات کف لگن است و همچنین موجب افزایش لذت در حین رابطه جنسی می شود.این جراحی جزو یکی از روش های ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی است. در ادامه به تعریف این جراحی و عوارض آن می پردازیم. جهت دسترسی سریع به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید. کافی است روی سرفصل موردنظر کلیک کنید.

پرینورافی چیست؟

پرینه بافت ناحیه بین واژن و مقعد است. زایمان طبیعی می تواند موجب پارگی یا آسیب به بافت پرینه شود. اغلب، روند بهبود پس از زایمان طبیعی موجب جای زخمی ناهموار و تغییر شکل پرینه می شود که موجب شلی واژن می شود. برای درمان پارگی ناحیه پرینه، عمل ترمیم پارگی پرینه بعد از زایمان یا پرینه پلاستی انجام می گیرد.

این جراحی این آسیب ها را ترمیم می کند و بافت را جوری تغییر شکل می دهد تا به حالت قبل از بارداری بازگردد. این شیوه جراحی همچنین موجب بازسازی و سفت شدن عضلات می شود. ورودی واژن باریک تر شده و موجب تنگی واژن در حین رابطه جنسی می شود.

ترمیم بافت پرینه اغلب همراه با واژینوپلاستی انجام می شود اما به صورت یک عمل جداگانه نیز قابل انجام است.

عمل پرینورافی

مقاله مرتبط: آیا شما کاندیدای عمل پرینورافی هستید

چنانچه شما هم قصد تنگ کردن واژن خود یا انجام جراحی پرینورافی را دارید می توانید با مطب خانم دکتر ذاکرین به شماره ۰۲۱۴۴۴۶۳۴۷۵ تماس بگیرید. در جلسه معاینه قبل از جراحی پرینورافی، خانم دکتر همه سوالات شما را پاسخ می دهند و بهترین روش را به شما پیشنهاد می دهند.

عوارض عمل پرینورافی

همانند هر جراحی دیگری عوارضی مانند خونریزی، کبودی و عفونت وجود دارد. این موارد نادر هستند و معمولا به راحتی رفع می شود. در ادامه به بحث درباره عوارض پرینورافی می پردازیم.

سرگیجه و حالت تهوع بعد از عمل پرینورافی

تهوع و استفراغ ممکن است در طی یک یا دو روز پس از جراحی پرینورافی دیده شود که از عوارض داروهای بیهوشی هستند و اثر آنها به زودی از بین خواهد رفت.

درد پس از عمل پرینورافی

۱- درد حول ناحیه جراحی ممکن است پس از از بین رفتن تاثیر داروی بی حسی یا بیهوشی حس شود که به راحتی با داروهای مسکن تجویز شده قابل کنترل است.

۲- بهتر است تا ۲ یا ۳ روز پس از انجام جراحی پرینورافی به سر کار نروید زیرا فشار به ناحیه جراحی شده می تواند موجب کبودی، التهاب و درد بیشتر شود.

خونریزی غیر طبیعی بعد از جراحی پرینورافی

استفاده از بخیه های جذبی کوچک ممکن است موجب عوارضی از جمله خونریزی شود که در اثر انجام فعالیت های سنگین رخ می دهد به همین دلیل توصیه می شود که تا دو یا سه روز به طور کامل استراحت کنید. برای جلوگیری از خونریزی بهتر است که برای حداقل ۱۰ روز پیش و پس از انجام پرینورافی از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپیرین خودداری کنید.

ترشح واژینال غیر طبیعی پس از انجام پرینورافی

۱- پس از انجام جراحی پرینورافی ممکن است دچار ترشحات واژینال زرد یا قهوه ای شوید زیرا واژن پر از ترشحات و انواع متفاوتی باکتری است که به بافت و بخیه زده شده واکنش نشان می دهند. بخیه ها در طی شش یا هشت هفته جذب می شوند. از این رو ممکن است دچار ترشح واژینال شوید. اگر این ترشحات همراه با بوی بدی بودند بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با کمک دارو مشکلتان برطرف شود.

۲- گاهی ترشحات واژن پنیری مانند هستند که ناشی از قارچ بوده و مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک پس از جراحی پرینورافی مانع به وجود آمدن این دست ترشحات می شود.

التهاب یا عفونت پس از جراحی پرینورافی

۱- عفونت معمولا ناشی از عدم رعایت دستورات یا عدم مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک است. همچنین ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت یا عفونت واژن پیش از انجام جراحی پرینورافی خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند.

۲- علائم التهاب یا عفونت معمولا به صورت تغییر شکل زخم، باز شدن زخم یا تب است. بهتر است در صورت مشاهده این موارد به پزشک مراجعه کنید.

آیا جای زخم عمل پرینورافی باقی خواهد ماند؟

خانم دکتر متین ذاکرین متخصص و جراحی زنان و زیبایی نهایت تلاش را خواهند کرد تا برش کمی برای انجام جراحی ایجاد کنند و در اکثر موارد زخم ها پس از طی روند بهبودی غیر قابل تشخیص هستند. نتیجه نهایی معمولا چند ماه پس از جراحی قابل مشاهده است. معمولا برای اینکه در این عمل اثری از بخیه باقی نماند از لیزر مونالیزاتاچ استفاده می شود.

لیزر مونالیزا تاچ

بیشتر بخوانید: آشنایی با عمل زیبایی واژن

بهبودی پس از انجام عمل پرینورافی

اغلب بیماران در طی چند روز پس از انجام جراحی پرینورافی به سر کار بر می گردند. درد ناشی از جراحی پرینورافی به راحتی با داروهای مسکن قابل کنترل است. در طی چند روز مشاهده کمی خون غیر طبیعی نیست و استفاده از نوار بهداشتی توصیه می شود. ناحیه جراحی باید خشک و تمیز نگه داشته شود. به بیماران توصیه می شود که زیاد آب بنوشند و غذاهای فیبردار مصرف کنند تا دچار یبوست نشوند. فعالیت های عادی و ورزش را معمولا می توان ۴ هفته بعد از جراحی پرینورافی از سر گرفت. بهتر است که تا شش هفته پس از انجام جراحی پرینورافی از انجام رابطه جنسی خودداری کنید.

چنانچه شما هم نیاز به جراحی تنک گردن واژن خود دارید می توانید با مطب دکتر ذاکرین تماس بگیرید. قبل از انجام عمل، خانم دکتر طی یک جلسه معاینه، وضعیت واژن شما را بررسی کرده و در مورد عمل و آمادگی های قبل از آن با شما صحبت می کنند و بهترین نوع جراحی را به شما پیشنهاد می کنند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و تعیین وقت ویزیت با شماره تلفن ۰۲۱۴۴۴۶۳۴۷۵ تماس حاصل فرمایید.

اگر در مورد این مقاله سوال یا ابهامی دارید در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

۴.۷/۵ - (۴۸ امتیاز)

• سلام خسته نباشی.یک هفته هست جراحی تنگی واژن انجام دادم.بعد از ۸ روز هنوز موقع خشک کردن لکه های خون رو دستمال کاغذی میبینم.این عادی هستش؟ اگربخیه هام باز شده باشن چجوری میتونم بفهمم؟

• سلام. خیر بعد از این مدت دیگه نباید لکه خون حاصل از عمل جراحی دیده شه. بهتره با پزشک جراحتون تماس بگیرید و مجددا توسط ایشون معاینه شین.

• سلام قصد ترمیم واژن دارم اگه بعدا تصمیم بارداری گرفتم زایمان چطوری میشه ؟ آیا ترمیم بهم میریزه؟ زایمان سخت ودردناک میشه؟

• سلام. بعد از عملهای ترمیمی و عملهای تنگ کردن واژن، زایمان طبیعی توصیه نمیشه. چرا که نتیجه ترمیم به هم میخوره و مجددا نیاز به ترمیم پیدا می کنید. اما در زایمان براتون مشکل ساز نیست فقط همون بحث ترمیم مجدد و هزینه و جراحی جدید مطرحه.

• با سلام و عرض تبریک سال نو ،من بعلت پارگی هایی که چهار ماه پیش در اثر زایمان طبیعی داشتم مجبور شدم دوباره بخیه بشم و پرینورافی انجام بدم نکات بهداشتی و استراحت رو کاملا رعایت کردم و بخیه هام بدون هیچ عفونتی بعد از ده روز افتادن الان بعد از گذشت بیست روز هنوز مقدار کمی خونابه از واژنم ترشح میشه و درد مختصر ومبهمی در ناحیه ی پرینه م دارم متوجه شدم یه سوراخ خیلی خیلی ریز به اندازه ی نوک سوزن در پرینه م ایجاد شده خودش خوب میشه بنظرتون؟اینم بگم که روزی دوبار از پماد الفا و میموزا استفاده میکنم میخواستم ببینم این خونابه و درد مختصر پرینه طبیعی هستش؟

• سلام. در برخی موارد ممکنه چنین عوارضی داشته باشه که در مرحله اول توصیه میشه به جراح مراجعه کنید. چون معاینه حضوری میتونه خیلی برای قضاوت و تصمیم گیری مفیدتر باشه و پزشک بنابر تجربه میتونه تصمیم بهتری بگیره. هرچند موردتون، مورد حادی محسوب نمیشه اما یه جلسه معاینه و ویزیت بعد از عمل همیشه نیازه.

• سلام وقت بخير.من مدتيه احساس ميكنم قسمت پرينه ام آسيب ديده!زايمان هم نداشتم.اولين بار بعد از يك رابطه ي جنسي احساس درد كردم و بعدش ادرار كردم سوزش زيادي داشتم كه نگاه كردم ديدم انگار يه خراش كوچيك پايينِ واژنم ايجاد شده.از اون به بعد فقط توي يه پوزيشن ميتونم رابطه داشته باشم يا اگه زاويه آلت كج باشه دوباره اون خراش ايجاد ميشه.دليلش چي ميتونه باشه خانم دكتر عزيز!؟البته اينم بگم كه مشكل يبوست دارم و اگر دفع سختي داشته باشم احساس ميكنم روي اون قسمت هم تاثير ميزاره!

• سلام عزیزم. احتمالا رابطه تون خشن بوده و زخم ایجاد شده. باید معاینه بشی حتما. یبوست کلا به کف لگن و اندامهای لگنی فشار میاره. چون پرینه ت مشکل داره قاعدتا موقع دفع مدفوع احساس ناراحتی میکنی.

• من بعد از ١٢ روز از عمل واژينوپلاستي پريود شدم؟ آيا خطرناكه و احتمال اينكه بخيه هاي داخليم پاره شده باشه وجود داره ؟؟؟؟

• نه هیچ مشکلی نداره. بعد از جراحی سیکل قاعدگی روند طبیعی خودش رو داره. بهتره برای اطمینان از اینکه بخیه ها پاره نشده باشه به پزشکی که جراحی کردن مراجعه کنی تا معاینه ت کنند.

• سلام. نتیجه عمل تنگ کردن واژن ماندگاره و فقط در صورتی که دوباره زایمان داشته باشید، نتیجه جراحی به هم می خوره اما در حالت عادی، گشادی واژن بعد از عمل برنمی گرده.

• سلام ببخشید من در زمان زایمان طبیعی دچار پارگی درجه ۴ شدم و به ناحیه رکتوم و عضلات مقعدم آسیب وارد شد و یک فیستول ایجاد شد بعد از ۶ ماه آسیب و فستول برطرف شد و نیز به جراحی نیست اما دکترم گفتن اگر پرینه را جراحی ترمیمی کنم ممکن است باز به ناحیه مقعد و رکتوم و انتهای روده فشار و آسیب وارد شود …نظر شما چیه اینجوری بازبمونه جای برش اپزیوتمی واقعا اذیتم ظاهرشم بده ..

• سلام. باید معاینه تون کنم ببینم میشه جراحی کنید یا نه. در ضمن اگر جراحی که پینورافی رو انجام میده مهارت داشته باشه هیچ آسیبی به شما وارد نمیشه.

• سلام من بعد از زایمان طبیعی و خوب شدن کامل دقیقا روی محل خروج ادار یه بافتی رو حس میکنم که ورودی واژن است و با اینه که دیدم کاملا این بافت دیده میشه به دکتر نشون دادم گفت چیز خاصی نیست … حالا میخوام ببینم این واقعا چی هست ؟؟

• سلام عزیزم بدون معاینه نمیتونم نظری بدم. شاید چیز مهمی نیست چون اگر افتادگی مثانه یا رحم پیدا کرده بودید حتما پزشکتون می گفتند. نگران نباشید

• سلام من ۱۰ روز پیش هایمنوپلاستی انجام دادم و سوالم از شما اینه که ممکن زمانی که میرم دستشویی فشار به بخیه ها بیاد نتیجه عمل بد شه؟!یا تا الان جوشخورده بخیه ها و ایرادی نداره؟!

• سلام بخاطر حساس بودن عمل بهتره حتما رعایت کنید. از دستشویی فرنگی استفاده کنید و در کنار وعده های غذایی سالاد و غذاهای فیبردار مصرف کنید تا یبوست نگیرید. جوش خوردن بخیه ها ده روز تا یک ماه طول میکشه. پس رعایت کنید

• با سلام ببخشید من چهل روز عمل لابیا و پرینورافی انجام دادم الان که میخام نزدیکی داشته باشم درد خیلی شدیدی دارم و اصلا نمیتونیم اینکارو انجام بدیم. این درد طبیعیه؟ تا کی اینجوریه؟

• سلام. سرعت ترمیم بدن افراد مختلف متفاوته. اگر احساس می کنید هنوز بهبود پیدا نکردید رابطه واژینال یا مقعدی نداشته باشید. اگر بعد از بهبودی کامل، هنوز مشکل دارید باید به جراح تون مراجعه کنید تا معاینه تون کنند.

• سلام وقت بخیر،،دکترم ب من گفتن ک نیاز ب عمل تنگی واژن دارم یکی از نزدیکان ک عمل کرده بودن ناراضی هستند و میگن موقع نزدیکی درد دارن و ب منم گفتن ک عمل نکنم ب نظر شما حرف ایشون درسته ؟؟؟ حرفشون اینه ک عمل کامل انجام ندم فقط از بیرون و ی مقداری از داخلو درست کنم تا رحم نرسه

• سلام. جراحی های کف لگن مثل عمل تنگ کردن واژن جزو جراحی های تخصصی محسوب میشن و حتما به پزشکی مراجعه کنید که در این فیلد بصورت تخصصی کار می کنند. در این صورت مشکلی پیدا نمی کنید.

• سلام. میتونید باردار بشید اما نتیجه علمتون بهم میخوره و دوباره واژن گشاد میشه. عمل تنگ کردن واژن رو بذارید برای آخرین زایمانی که انجام میدین. بهتره الان از تنگ کردن با RF استفاده کنید که یه روش غیرجراحیه.

• سلام .من شش ماه پیش عمل پرینو انجام دادم ولی الان می‌خوام تنگتر بشه باید دوباره عمل کنم یا راه دیگه ای هست؟

• سلام. تنگ شدن واژن حد استانداردی داره و اگر بیشتر تنگ بشه ورودی واژن، دیگه نمیتونید رابطه با دخول رو داشته باشید و مجبور به جراحی ترمیمی میشید. اگر فکر می کنید هنوز دهانه واژن گشاده، مراجعه کنید ببینم میشه کاری کرد یا نه.

• سلام. عزیزم اگر نگران هستی برای معاینه مراجعه کن. من بیماران زیادی دارم که دختر خانم هستند و به دلایل مختلفی بهم مراجعه می کنند.

• سلام. بستگی به درجه گشادی و وضعیت عضلات دیواره واژن داره. بعد از معاینه واژن میتونیم تعیین کنیم که چه روشی بهتره. معمولا کسانی که زایمان نداشتند، با لیزر RF واژن میتونند تنگ کنند.