علائم افتادگی رحم و مثانه

علائم-افتادگی-رحم-و-مثانه

افتادگی انواع متفاوتی دارد که تفاوت آنها بر اساس اندام درگیر آن طبقه بندی می شود. هنگامی که دیواره های واژن شل می شوند، اندامهای درون لگن موجب ایجاد برامدگی در واژن می شوند و به اصطلاح دچار افتادگی می شوند. رحم که توسط ناحیه انتهایی واژن محافظت می شود در صورت شل شدن عضلات و لیگامان های دیواره واژن به درون واژن فرو می افتد که به آن افتادگی رحم می گویند. از انواع دیگر افتادگی می توان به افتادگی مثانه به درون دیواره واژن اشاره کرد که به این بیماری سیستوسل هم گفته می شود. در ادامه به علائم افتادگی رحم و مثانه و روش های درمانی مرتبط با آنها می پردازیم. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

افتادگی رحم و مثانه چیست؟

رحم و مثانه در جای خود درست بالای انتهای واژن توسط عضلات و لیگامان هایی نگه داشته می شوند. فرسودگی و پارگی این عضلات لگنی می تواند موجب افتادگی رحم یا مثانه یا هر دوی آنها از میان لایه های عضلات شود. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، رحم یا مثانه موجب ایجاد برامدگی در واژن می شود. در موارد شدیدتر بیماری، ممکن است رحم یا مثانه تا دهانه وروی واژن هم بیاید یا حتی از آن بیرون بزند که در این حالت فرد مبتلا به بیماری پرولاپس رحم و مثانه شده است. هنگامی که رحم از دیواره واژن به پایین بیفتد، به این بیماری افتادگی یا پرولاپس رحم گفته می شود. هنگامی که مثانه به پایین می افتد به آن پرولاپس مثانه یا سیستوسل گفته می شود.

افتادگی رحم

مقاله مرتبط: همه چیز درباره افتادگی رحم و روش های درمان آن

علل افتادگی رحم و مثانه

فشارها و تنش های متعددی موجب ضعیف شدن عضلات و لیگامان های لگنی و افتادگی رحم و مثانه می شود که در ادامه به آنها می پردازیم:

۱- مهمترین تنش وارده به عضلات و لیگامان های لگنی، زایمان طبیعی است. زنانی که چندین حاملگی و زایمان طبیعی داشته اند بیشتر در معرض ابتلا به افتادگی رحم و مثانه هستند.

۲- یبوست مزمن همراه با زور زدن مکرر برای دفع مدفوع

۳- اضافه وزن و چاقی نیز می تواند عضلات لگن را تحت تاثیر قرار دهد.

۴- سرفه مزمن

۵- کاهش استروژن در اثر یائسگی

تقریبا نیمی از زنان در طی سال های بعد از زایمان طبیعی دچار افتادگی رحم و مثانه می شوند. در اغلب این زنان، این علائم بدون درمان باقی می مانند و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد زنان به پزشک برای درمان بیماری خود مراجعه می کنند.

بیشتر بخوانید: افتادگی رحم در دختران

چنانچه شما هم از علائم افتادگی رحم و مثانه رنج می برید می توانید جهت دریافت خدمات تخصصی درمانی و کنترل این بیماری به خانم دکتر متین ذاکرین متخصص و جراح زنان مراجعه کنید. شما می توانید در صورت نیاز و دریافت وقت ویزیت با شماره ۰۲۱۴۴۴۶۳۴۷۵ تماس حاصل فرمایید.

علائم افتادگی رحم و مثانه

موارد خفیف افتادگی رحم و مثانه معمولا موجب علائم خاصی نمی شوند. اما اصلی ترین علائم افتادگی رحم و مثانه پیشرفته عبارتند از:

۱- احساس ناراحتی در واژن، لگن، زیر شکم، کشاله ران یا کمر. ناراحتی مرتبط با افتادگی رحم و مثانه اغلب به صورت احساس تیر کشیدن یا درد توصیف می شود که می تواند در طی رابطه جنسی و قاعدگی بدتر شود.

۲- احساس سنگینی یا فشار در ناحیه واژن. برخی زنان ممکن است حس کنند که چیزی در حال افتادن از واژن شان است.

۳- بیرون زدن بافتی صورتی رنگ از واژن. این بافت ممکن است منجر به خارش شود یا زخم های کوچکی داشته باشد که خونریزی دارند.

۴- چکه کردن ادرار که می تواند در طی بلند کردن اجسام، سرفه، خنده یا عطسه بدتر شود.

افتادگی مثانه

۵- تکرر ادرار و احساس نیاز فوری و مکرر به دفع ادرار

۶- عفونت مکرر مجاری ادرار به دلیل عدم خالی شدن کامل مثانه در هنگام ادرار

۷- نیاز به فرو کردن انگشتان در واژن، مقعد یا پوست نزدیک واژن برای خالی مثانه یا ایجاد حرکات روده برای دفع مدفوع

۸- دشواری در دفع مدفوع

۹- درد در هنگام رابطه جنسی، چکه کردن ادرار در هنگام رابطه جنسی یا عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم یا اوج لذت جنسی

۱۰- ترشح مرطوب که می تواند که لباس زیر را کثیف کند.

تشخیص افتادگی رحم و مثانه

یک پزشک مجرب معمولا می تواند با معاینه لگنی اقدام به تشخیص افتادگی رحم یا مثانه کند. به ندرت، ممکن است MRI برای تایید تشخیص به کار گرفته شود.

در برخی موارد به خصوص اگر دچار عفونت مکرر مجاری ادراری باشید یا نتوانید ادرار خود را نگه دارید، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را برای ارزیابی عملکرد مثانه تان تجویز کند. آزمایش یورودینامیک (تست عصب مثانه) عملکرد مثانه شما را می سنجد و می تواند نشان دهد که آیا مثانه شما به طور کامل خالی می شود یا خیر.

مقاله مرتبط: درمان افتادگی مثانه بدون جراحی

تشخیص زودهنگام علائم افتادگی رحم و مثانه اولین و مهم ترین قدم در درمان بیماری است. این کار نیازمند یک جلسه معاینه دقیق و تخصصی دارد. شما می توانید ضمن مراجعه به خانم دکتر متین ذاکرین در طی یک جلسه، به طور کامل معاینه شوید. در این جلسه خانم دکتر تمامی سوالات شما را پاسخ می دهند و با استفاده از روش های تشخیصی متفاوت، بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت معاینه با شماره ۰۲۱۴۴۴۶۳۴۷۵ تماس حاصل فرمائید.

درمان افتادگی رحم و مثانه

۱- تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگم و کاهش علائم افتادگی در موارد خفیف بیماری موثر هستند.

۲- استفاده از وسیله پلاستیکی و حلقه ای شکل به نام پساری در قسمت بالای واژن می تواند برای رفع افتادگی رحم و مثانه مفید باشد. پساری ها می توانند رحم و مثانه را بالا بکشند و مانع افتادن آنها درون واژن شوند.

۳- در موارد شدیدتر افتادگی رحم و مثانه ممکن است نیاز به جراحی برای حل مشکل باشد که از طریق واژن یا ایجاد برش بر روی شکم یا از طریق لاپاراسکوپی قابل انجام است. شیوه جراحی بر اساس سن بیمار، شدت علائم، سابقه بیماری های دیگر، تمایل برای باروری در آینده و تمایل برای داشتن رابطه جنسی انتخاب می شود. هدف بازگرداندن آناتومی طبیعی بدن، کاهش علائم، بازگردن عملکرد طبیعی مثانه و روده و احیای توانایی برقراری رابطه جنسی است. در برخی موارد برداشتن رحم از طریق جراحی یا هیسترکتومی توصیه می شود.

هیسترکتومی

جلوگیری از افتادگی رحم و مثانه

می توانید با انجام کارهای ساده ای فشار وارده بر عضلات لگن را کاهش دهید به خصوص اگر تا به حال زایمان طبیعی انجام داده اید. در ادامه به این موارد می پردازیم:

۱- از وزنه برداری سنگین خودداری کنید.

۲- از زور زدن و وارد کردن فشار در هنگام دفع مدفوع خودداری کنید.

۳- از مصرف دخانیات خودداری کنید تا احتمال ابتلای شما به سرفه مزمن کاهش یابد.

۴- سعی کنید وزن متعادلی از طریق رژیم و ورزش داشته باشید.

۵- مصرف مکمل های استروژن پس از یائسگی تحت نظر پزشک می تواند به حفظ قدرت و استحکام عضلات لگن کمک کند. این مکمل ها حتما باید تحت نظر پزشک انجام شوند زیرا مصرف زیاده از حد آنها ممکن است منجر به سرطان رحم، سرطان تخمدان یا سرطان سینه شود.

مقاله ویژه: آیا سرطان رحم کشنده است

در صورتیکه احیانا علائم افتادگی رحم و مثانه شده اید، می توانید با مراجعه به خانم دکتر ذاکرین (متخصص و جراح زنان) جهت درمان علائم افتادگی رحم و مثانه اقدام کنید. جهت دریافت نوبت و وقت معاینه با شماره ۰۲۱۴۴۴۶۳۴۷۵ تماس حاصل فرمایید.

اگر در مورد این مقاله سوال یا ابهامی دارید در بخش کامنتهای زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

۴.۸/۵ - (۴۶ امتیاز)

• سلام. اگر زیاد طناب میزنید ولی ورزشهای تقویت کف لگن رو انجام ندید، بله احتمال افتادگی رحم وجود دارد.

• سلام خانم دکتر ذاکریان، مدتیه ک من بدون اراده ادرار میکنم ،همیشه لباس زیرم خیسه با سرفه و عطسه هم بیشتر میشه… این موضوع خیلی منو نگران کرده،میخاستم بدونم افتادگیه رحم دارم یا نه؟

• سلام. بی اختیاری ادرار از نوع استرسی دارید. ممکنه افتادگی رحم باعث شده باشه ولی ممکنه دلایل دیگه ای هم داشته باشه مثلا افتادگی مثانه و یا خشکی واژن. برای درمان بی اختیاری ادرار باید اول علت رو تشخیص داد برای همین به متخصص زنان مراجعه کنید تا معاینات لازم رو انجام بدن. مشکل شما قابل درمانه نگران نباشید.